نقش نوروفیدبک و مفهوم الکتروانسفالوگرام در تجربه روحانی زیارت; درک بینارشته ای از علوم شناختی و نقشه مغزی (QEEG) در مقوله زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا علیه السلام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تهران

2 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

3 محقق و پژوهشگر حوزه مدیریت

چکیده

زیارت به معنای حضور «زائر» در نزد «مزور» به معنای شخصیت معنوی و روحانی بزرگی است که به دیدار او می‌رویم. در زیارت یک نگاه قدسی و ملکوتی وجود دارد که سبب ایجاد حس معنوی جدید و توجه مغزی در انسان می شود. دلایل میل انسان به زیارت سه ضلع دارد، زیارت نوعی ابراز محبت و مودت است، تجدید پیمان است و احیای ایمان و پاک کردن گرد و غبار که با مشاهد مشرفه امامان حاصل می شود. شناخت مکانیزم های روانشناختی و شناختی در ذهن انسان برای توجه و زیارت قلبی یک اصل اساسی برای تحلیل و درک رابطه ذهنی و مغزی میان زائر و امام رضا علیه السلام می باشد. 
نوروفیدبک یا بازخور عصبی در نوروساینس و نقشه های مغزی الکتروانسفالوگرام تاکنون در مقوله زیارت مورد استفاده قرار نگرفته اند و جای این پژوهش در علوم مرتبط با ساحت امام رضا علیه السلام خالی می باشد. روش تحقیق این مقاله، تحلیل کیفی بر اساس تحلیل محتوا و با بهره‌گیری از نرم‌افزار لورتا نوروفیدبک، مکس.کیو.دی.ای است. تحلیل محتوا در اینجا، روشی برای استفاده از لورتافیدبک برای برداشت نقشه های مغزی فرد زائر در زمان دیدن تجربه شبیه سازی شده از زیارت بارگاه امام رضا علیه السلام می باشد. برداشت نقشه مغزی حاصل درک مناسب از اطلاعات مرتبط و مشاهده نظام‌مند اشخاص، تعاملات و موقعیت‌ها در زمان زیارت است. جامعه مورد مطالعه این تحقیق سه گروه کلی، نظرات 15 نفر از خبرگان، در قالب مصاحبه، در فاصله زمانی بهار 1400 می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

psychology and cognitive science in imam reza pilgrimage: the concept of memory and attention at pilgrimage of imam reza shrine nostalgia

نویسندگان [English]

  • Yoones Yoonesian 1
  • mohammadreza vasfi 2
  • hakimeh shahnama 3
1 PhD at library and information sciences departmemnt Tehran university
2 library and information
3 Researcher and researcher in the field of management
چکیده [English]

Objective: the Nostalgic Memories in social networks, by reminding that life has not always been difficult, instills a sense of stability and the ability to overcome difficulties. The purpose of this research is to design and explain the criteria of the geography map of nostalgia based on the information management of social networks with a qualitative approach, based on the structures of "characteristics of social networks for digital nostalgia"; "Elements of past information retrieval for recalling memories"; "Individual characteristics of social network users" are: "nostalgic experience-centric classification"; and "nostalgia based on user's geographic location".
Methods: The research method of this article is qualitative analysis based on content analysis and using The software is MAXQDA. Here, content analysis is a method of taking and understanding the seemingly unrelated information and systematically observing people, interactions and situations. The studied population of this research can be divided into three general groups: the first group includes university professors who have an opinion in the subject area (academic experts); The second group includes professionals working in businesses active in the field of marketing based on social networks (industry experts); And the third group including Iranian users in Instagram, Facebook and Twitter social networks (public stakeholders) was categorized. The sampling method in this research is the snowball technique. In order to carry out the qualitative part of the research, the opinions of 15 experts were collected in the form of interviews in the spring of 2021.

کلیدواژه‌ها [English]

  • pilgrimage Nostalgia
  • imam reza shrine
  • implicit memory
  • explicit memory
  • shrine Environment